Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.10.2012 15:57 - Против турското еврочленство
Автор: fire Категория: Политика   
Прочетен: 1521 Коментари: 0 Гласове:
4



 Европейският съюз по своята същност е сложна наднационална организация. Като такава тя има претенциите да бъде един от водещите международни актьори на политическата сцена и донякъде успява. Вместо да насажда директно своите модели на развитие, прибягва до средствата на „тихата дипломация” чрез личния пример на просперираща регионална общност (независимо от последните сътресения). Това го прави притегателен център за други – по-слаборазвити държави и общности, а неговата отвореност и предвидливост го превръщат в предпочитан външнополитически и търговски партньор. Със своята политика на разширяване бариерите между големи и малки страни, между източни и западни демокрации са вдигнати. Въпросът, който остава днес нерешен е дали ще се вдигне и цивилизационната бариера, дали ще позволи да превърне перспективата за членство в ЕС на Турция в предстоящ „сблъсък на цивилизациите”: западната срещу ислямската. Според Валентин Катранджиев „дилемата за ЕС е, че иска да вижда Турция едновременно светска, модерна, и демократична държава”. Това обаче не изглежда осъществима цел в близкото бъдеще. Опитът за „уестърнизация”, заченат от Мустафа Кемал, изразяващ се в ликвидирането на Султаната и Халифата; забраната на ислямските символи; смяната на арабската азбука с латинска и наложеният еднопартиен модел на управление са всичко друго, но не и демокрация. И ако дебатът не касае миналото, то настоящето не се различава особено от него. Безспорно, както се изразява Стивън Кинцър „силните правителства на Ердоган пречупиха политическата власт на армията, превърнаха Турция в икономическа сила, и направиха от нея един от основните играчи в Близкия изток, Кавказ, Балканите, Северна Африка и дори по-надалеч”, но убийствата на честта; преследването на инакомислещи и опоненти; скалъпените съдебни процеси; реислямизацията; неоосманската вътрешна и външнополитическа доктрина; погазването на правата на малцинствата и сегрегацията на жените са сред основните компоненти, които подсказват, че Турция не е нито светска, нито модерна.

     В ежегодните мониторингови доклади относно напредъка на Турция се подчертава, че с динамичната си икономика, с важната роля, която играе в региона, и с приноса си за външната политика и енергийната обезпеченост на Европейския съюз, Турция е държава от основно значение за сигурността и просперитета му. По отношение на търговията и чуждестранните инвестиции страната е вече до голяма степен интегрирана в Съюза посредством митнически съюз. Също така Европейската комисия подчертава, че приносът на Турция към Европейския съюз в редица области от решаващо значение ще бъде напълно ефективен само при воденето на активен и надежден присъединителен процес, при който трябва да се съблюдават поетите от ЕС ангажименти и поставените условия. От основно значение е Турция да продължава извършването на реформи, свързани с политическите критерии за присъединяване. Анализът на предприсъединителния процес на Турция показва, че тя се ползва със значителни финансови привилегии и без да бъде част от него -  по данни на Европейската комисия в Турция се изпълняват проекти за около 1,15 млрд. евро в периода 1996 – 2004 г. За 2005 г. страната получава около 300 млн. евро, а за 2006 г. 500 млн. евро. От 2007 г. заедно с другите кандидатки за членство е включена във Финансов инструмент за предприсъединително подпомагане, който й гарантира постъпления от 1 млрд. евро годишно за периода 2007 – 2013 г. Освен това, с оглед европейската й перспектива, Турция разполага и с прерогативите на Европейската инвестиционна банка, откъдето в периода 1992 – 2002 г. получава заеми в размер на 1,955 млрд. долара. Т.е. тя е привилегирован партньор по презумпция, а това й носи дивиденти и в международно-политически план. От една страна ЕС я използва като мост към Близкия изток, Средна Азия и Северна Африка, и обратно – същите страни я използват като свързващо звено със Запада. Тромавият предприсъединителен процес и двегодишният застой в преговорите карат Турция да преначертае своята външна политика и да се вгледа в страни със сходен манталитет, ценности и култура. Според Самюъл Хънтингтън „националните държави са и ще продължават да бъдат най-важните актьори на световната сцена, но техните интереси, форми на сдружаване и конфликти все повече и повече зависят от културни и цивилизационни фактори”. С това се обяснява и неоосманската политика на „стратегическа дълбочина”, която Турция напоследък провежда. Установяването на тесни връзки с Босна и Херцеговина и Албания; посещението на Реджеп Таип Ердоган в Египет и Либия непосредствено след събитията от „Арабската пролет”; засвидетелстваната подкрепа към сирийските бунтовници и разривът в отношенията с Израел са само една част от доказателствата в подкрепа на новия външнополитически курс, който страната поема към арабските и мюсюлмански държави.

      Ролята на религията е сред важните теми, които неминуемо трябва да се отчетат при дебатът „за” или „против”  членството на Турция в ЕС. Според Димитър Йончев „на Балканите ислямът е неразделна част от културната мозайка, която дава неповторимия облик на региона. Тук ислямът е един от културните котли, в които се оформя една част от населението в региона. Ислямът тук е идентификационна машина, форма на културен детерминизъм, начин за виждане на света. В смесен регион като балканския подобна функция има пряко отношение към сигурността”. С управлението на Ердоган ислямът възвръща постепенно своята сплотяваща роля в обществото, а нейните символи се превръщат в легитимиращ белег. Макар Владимир Чуков да смята, че днешната „ислямистка идентичност е формирана не толкова като пряко отрицание на процеса на модернизация по западен образец, колкото като отхвърляне на държавническата философия и реформите на Мустафа Кемал Ататюрк”, то тревоги будят констатациите на социоложката Некла Келек, според която „не може да има прогрес когато едно общество има повече проповедници, отколкото преподаватели в университети, когато строи повече джамии, отколкото училища”.

     Непрекъснатите терористични нападения в турската република, в резултат на радикализирани кюрдски формирования и несправянето с проблема от страна на турските власти, при евентуалното членство на Турция в ЕС ще ги превърне и в европейски проблем. Това ще застраши националната сигурност на България, както и животът на милиони европейци.

     Историческите наслагвания и предразсъдъци относно мюсюлманската заплаха и турският ятаган са в основата на изградени стереотипи, които провокират появата и развитието на националистически формации в Европа и България през последните няколко години. Ако фрустриращите финансова и демографска кризи в ЕС не бъдат преодолени, а Турция се присъедини към Обединена Европа, напрежението на континента ще ескалира и ще отприщи вълни на насилие. Ето защо, както казва и Хелмут Шмит „фактът, че враждебността и омразата се разпалват твърде лесно сред хетерогенно, смесено население, е от първостепенно значение при решаване на бъдещия въпрос за приемане на мюсюлмански държави в Евросъюза”.

     Преди повече от две хиляди години в своя трактат „За равновесието на равнините” Архимед заявява: „Дайте ми опорна точка и ще преместя Земята”. Думите на гения важат с пълна сила и днес. Всяка успешна стратегия – независимо в каква област, в голяма степен се съобразява и с това правило на механиката. Защото, ако не се прецени добре коя точно е правилната опора, „преместването” може да се окаже фатално. В случая с турската страна можем да отбележим, че тя е толкова близо географски до ЕС, но и твърде далеч културно, религиозно и цивилизационно. Поради това, както казва турският философ Хилми Явуз „въпросът е не може или не може – Турция просто не бива да става член на Европейския съюз, а що се отнася до така нареченото привилегировано партньорство, то е членство втора класа, от което Турция не се нуждае”.

 



Гласувай:
4
0



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: fire
Категория: Политика
Прочетен: 238981
Постинги: 56
Коментари: 379
Гласове: 3949
Календар
«  Октомври, 2018  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031